Síť dvoukolejných tratí v Česku se před nedávnem rozrostla o přibližně dvě desítky kilometrů mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi. Modernizaci tohoto úseku dnes slavnostně ukončila Správa železnic. Výstavba rozsáhlé přeložky přinesla kromě kapacitnější železnice také výrazné zvýšení traťové rychlosti. Vlaky navíc ještě zrychlí, namísto současných 160 km/h bude po instalaci evropského zabezpečovacího systému ETCS možné jezdit až dvoustovkou.
Práce probíhaly od května 2018. Namísto jednokolejné trati s řadou oblouků vznikla dvoukolejná přeložka pro rychlost až 200 km/h, která vede v převážné délce v souběhu s dálnicí D3. Stavbaři vybudovali dva tunely – Mezno a Deboreč. Koleje vedou také po několika estakádách, z nichž největší se nacházejí v Heřmaničkách.
Projekt Modernizace trati Sudoměřice – Votice byl spolufinancován Evropskou unií v rámci Operačního programu Doprava 2014–2020. Příspěvek EU může dosáhnout až 3 966 814 703 korun. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury. Celkové investiční náklady akce dosáhly 6 734 886 294 korun bez DPH. Zhotovitelem prací byla společnost OHLA ŽS.
Stanice Ješetice, Střezimíř a Heřmaničky nahradily stejnojmenné zastávky, nástupiště dosavadních zastávek v Mezně a Červeném Újezdu u Votic se přesunula na přeloženou trať. Nákladní vlaky pak mohou využívat čtyřkolejnou stanici Červený Újezd u Votic. Všechna nástupiště jsou ve výšce 550 milimetrů nad kolejí, která umožňuje pohodlný nástup do vlaků. Cestující ocení bezbariérový přístup po šikmých chodnících.
Zvýšení bezpečnosti provozu zajistilo nové staniční a traťové zabezpečovací zařízení. Navíc došlo ke zrušení všech přejezdů, které nahradily podjezdy nebo nadjezdy. Během stavby se proto upravily či lokálně přeložily některé silniční komunikace. Provedla se rovněž řada opatření snižujících vliv železniční dopravy na okolní životní prostředí.
Zvýšení traťové rychlosti až na 200 km/h umožní v tomto úseku výstavba evropského zabezpečovacího zařízení ETCS, které bude dokončeno přibližně za rok. Už nyní zvládnou expresy trasu mezi Prahou a Táborem za hodinu, cesta do Českých Budějovic trvá 100 minut.